الكلام دة ما يتسكيتش عليه

الحياة مفروض إن فيها مواقف ..و إن المواقف دى بطريقة أو أخرى كما يقول الكتالوج ليها شكل معين أو تيمة معينة ، لحن بتمشي عليه . الكلام دة للأسف مش هتلاقوة على المدونة دى . كم مرة عدا عليكم موقف و وقفتوا مصدومين أو ميتيتن على روحكم من الضحك و قلتوا لنفسكم : لا الكلام دة ما يتسكتش عليه؟؟؟؟
هنا ..و هنا بس ...
هنقول ..و نضحك..و نعيط..و نتفرج على الكلام اللى ما يتسكتش عليه..

الجمعة، 28 مايو 2010

البرج 13



البرج ال 13
بصتلى من تحت لتحت و كأنى عامله عمله و قالت : يا لئيمه إنت أكيد برج الجوزاء؟؟كلهم أواريب كده .
رديت: يا شيخه و جبتي العبقريه و الفراسه دي كلها منين ده إحنا مبقالناش خمس دقايق متعرفين على بعض؟ و عمومآ ،لا أنا مش برج الجوزاء.
- تبقي أكيد سرطان؟؟
- أعوذ بالله ، حرام عليكي بشرى بعيد عنى .
- طب عقرب؟؟
- يادي اليوم اللي مش هيعدي على خير ، لا يا ستي عذراء إرتحتي( و يا عيني لو طلعت بقى دمها خفيف من إياهم لازم أسمع التعليق الذي يعقب كلمة برج العذراء علشان أشرب الحدوته فوول أوبشن حتى أخر قطره)
- العذراء و الشعر الأبيض هعهعهعههعهععععععههعععععع.
- لا يا ستي أنا من البرج ال13 البرج اللي محدش كتب عنه لسه.(عوض عليه يا رب عوض الصابرين)
نفسي أفهم موضوع الأبراج و هوس الناس الغير منطقي بيها ،عارفه إن الفلك و حركة النجوم و الكواكب علم مش تهيس و مقتنعه إن إخونا العلماء قديمآ طلعت عينهم مذاكره فى الموضوع ده،لكن سامحوني مش قادره أهضم حكاية الأبراج أو أبلعها و لا حتى بشويبس ،ليه واحد يبقى أسد و التاني حمل؟ و مين اللى حدد إن زميلك فى الشغل دايمآ يطلع عقرب و مديرك ثور و إنت يا غلبان تكون جدى؟؟ و هل من المنطق إن مدام سناء مديرة الحسابات تطلع من برج الميزان، فى حيث إن محمد اللى مبيعرفش يعوم و بيغرق فى شبر ميه يكون حوت؟ و تلاقي راجل محترم ملو هدوموه عنده خمس عيال ما شاء الله يرد بفخر، انا من برج العذراء ( لا تعليق) أنا راضيه ذمتكم في الموضوع ده.
حبيت أتعمق و أفهم الموضوع من كل الجوانب مش يمكن أكون ظالمه و مفتريه ، قلت يا بت أكمل الهوم ورك للأخر و أقرا فى الأبراج الصيني لقيت إننا فى نعيم أي و اللهي فى نعيم ، ربنا حب يستر عليّه و طلعت أرنب لكن الأبراج الصيني عليها شوية أسامي حاجه تفرح و تشرح القلب ، الكلب و النمر و التنين و الخروف و الديك و الحصان و الفأر و الأفعى و الخنزير .تخيلوا كده معايا لو رئيس الوزراء فى برنامج خفيف على التلفزيون الصيني و حبيت المذيعه تستظرف و تسأله حضرتك برج إيه؟؟ و طلع من برج الكلب (ده بالصينى )، و لا مثلآ رئيس دوله صديقه طلع من برج القرد و إحتفاء به تم تقديم الموز و الفول السودانى على جميع المدعويين، و لا ممثلة جامدة جدآ و تطلع من برج الأفعى دى مين ممكن يأمن يمثل قدامها بعد كده؟؟ و لو حبيبك فأر ضعي له مصيده، و نصيحه متتجوزيش واحد من برج الديك لإنه هيقلق منامك كل يوم الفجريه، و لو كنت من برج الحصان خلى بالك خيل البلديه لما بتعجز بيعملوا فيها إيه؟؟ و على كل الغلابه المساكين اللى حظهم المنيل طلعهم من برج الخروف نصيحتي ليكم متسيبوش البيت فى عيد الأضحي أحسن العواقب ممكن تكون وخيمه.
بالذمه ده كلام منطقى و لا مقنع حتى؟؟؟
ده على كده طلعت الأبراج اللى عندنا أرحم على الأقل مفيهاش كلب و قرد و خنزيرو فأر،اللطيف إنى أعرف ناس كتير جدآ برغم كل الكلام ده مأخده الموضوع جّد جدآ و لازم علشان تحب حد و تتجوزه يكون برجه يتوافق مع برجها ،و فى ناس لازم تفتح الجرنان على صفحة الأبراج كل يوم قبل ما تنزل الشغل مع إنى أذكر إن فى كاتب كبير مره قال إنهم كانوا بيدوا الأبراج يكتبها اللي خلّص كتابة مقالته و يحط أى حشو هو عاوزه و مع ده فى ناس مصدقه.

أنا بقي قررت أكون من البرج ال13، مع إنى عارفه إن فى ثقافات كتيره يعد رقم 13 رقم نحس لدرجه إن اكتر من 90% من فنادق العالم لا يوجد بها الدور ال13 تلاقي زرار 12 و وراه 14 على طول بس بما إني عنيده و مغامره ، انا بقى هتحدى النحس و هكسره كمان، و هكون البرج ال13 و هعمله برج على مزاجى حاجه كده كوكتيل هنقي الحاجات اللى عجباني فى ال12 برج و أخُدها غصبً و إقتدرا، يعني هكون عنيده فى الحق زى الجدى، و عندي فضول التعّلم و المعرفه زي الدلو، و فى حنية و طيبة الحوت ،و عصبيتي بتنزل على الفاضي زي الحمل، و حلالة عقد زي الثور، و مرحه، و بأكثر من شخصيه زي الجوزاء، و لطيفه زي السرطان ،و عندي عنفوان و كرامه زي الأسد ،و منظمه و عيني ثاقبه زي العذراء ،و صبوره زي الميزان ،و موهوبه زي العقرب، و حساسه و شاعريه زي القوس.
أما إخوانا الصينين فهسيبهم فى حالهم لإن الكلام اللى بيقولوه ميتسكيتش عليه خالص و ربنا يستر...