الكلام دة ما يتسكيتش عليه

الحياة مفروض إن فيها مواقف ..و إن المواقف دى بطريقة أو أخرى كما يقول الكتالوج ليها شكل معين أو تيمة معينة ، لحن بتمشي عليه . الكلام دة للأسف مش هتلاقوة على المدونة دى . كم مرة عدا عليكم موقف و وقفتوا مصدومين أو ميتيتن على روحكم من الضحك و قلتوا لنفسكم : لا الكلام دة ما يتسكتش عليه؟؟؟؟
هنا ..و هنا بس ...
هنقول ..و نضحك..و نعيط..و نتفرج على الكلام اللى ما يتسكتش عليه..

الأربعاء، 6 يناير 2010

النظريه النسائيه ( اللهم إحفظنا)


واضح إن الأزمه النسائيه الأزليه واحده منذ القَدم و غير قابله للتغير أو التعديل مهما حصل و إختلفت الطبائع أو الثقافات أو المستوى الإجتماعى ، الست هى الست على مر العصور و التاريخ، (و مع الإعتذار لصنف الحريم اللى أنتمى إليهم بفخر،هى هى بغباوة دماغهم و عَندهم اللى بيعميهم عن التفكير الموضوعي و المنطقي تمامآ).
أيام رجل الكهف و العصر الحجري، كانت الست ممكن تبطح جوزها و تفتحله دماغه لو كلم الست اللى ساكنه فى الكهف اللى جنبهم ، أو حتى حاول يبصلها، مع العلم إن أقرب كهف كان على مسافة 15 كيلومتر، بس مش يمكن يكون جوزها زرقاء اليمامه أهو ميضرش تفقعله عين و تخليله واحده لو حب يستعملها إستعمال مشروع و غير محرم .
بعد كده، حصل التطور الطبيعي للحاجه الساقعه و برضه فضلت تعمل نفس العمله، حتى الستات اللى حكموا بلاد ، و داروا فى شؤون العباد فضلوا حافظين نفس الدرس ،من أول شجرة الدر و كيلوبترا و حتشبسوت اللى عملت فيها راجل و ريا و سكينه و لغاية هيلارى كلينتون.
النظرية فضلت واحده، الشك ، الغيره ، تدعبسي وراه لحد ما يقع ، و الإنتقام العظيم و هو و حظه بقى ، هاااااااااااا الله يسهل عليه كان إبن ناس و خدوم و اللهى ليه وحشه. إوعوا تكونوا فهمتونى غلط، إحنا مش قتالين قتله (صحيح فى مجموعة ستات كدة بس دول أقليه يا جماعه) إنما ممكن يموت بفعل التقادم أو السن أو كمدآ أو سكته قلبيه أو ذبحه صدريه أو عوامل التعريه (نايم مثلآ بقاله سنه فى البلكونه) يعنى كلها موتة ربنا إحنا مالناش يد فيها (يا رب سامحنى على الكذب دى موته مدبره و بفعل فاعل كمان) .
طبعآ مستغربين أنا بقلكم الكلام ده كله ليه ؟؟؟ جيالكم فى الحوار..
راجل غلبان بيشتغل سواق عند واحده صاحبتي متجوز و عنده 3 عيال، يعنى وضعه على قده جدآ و يا دوبك . صحيح طول عمرها صاحبتي بتشتكى من ذكائه المفرط ( كلها خلقة ربنا عيببببب) و عبقريته الفذه ( قولنا عيبببببببب) بس أهو راجل محترم و على رأي أبويه مهو لو عبقري كان إشتغل دكتور و لا الحوجه ليكم و لخدمتكم.
الراجل ده شوفتوه إمبارح و شكله كان مش عاجبنى مهموم كده و مش مركز صحيح عدم التركيز ده العادى بتاعه بس زياده حبيتين و بما إنه فاكرنى عبقرية زمانى و بيستشرنى فى كل حاجه دى على أساس إنى دكتوره و مهندسه و صيدلانيه و عالمة ذره و مدرسه و ميكانيكيه و كل حاجه، بكل براءه سألته مالك؟؟؟ و إليكم النظريه النسائيه كما قال الكتالوج.
أصلي عندى مشكله فى البيت مع العيال (و تعنى المدام و ده لإنه يمني).
خير إن شاء الله خير.
لا و اللهى أصل الإسبوع اللى فات كنا معزومين على فرح ، و كانت عاوزانى أشترلها هدوم جديده و بعد ما نزلنا السوق و إديتها كل اللى فى جيبي ، إشترت اللى هى عاوزاه و إحنا رايحيين الفرح كلمتنى بنت عمى اللى هى أختى فى الرضاعه ، متجوزه و عندها بنت و طلبت منى أعدى أخدهم معانا على الفرح علشان جوزها مسافر ، و حصلت مصيبه و بدأ المحضر (إفتح يا إبنى الكراسه و سجل إنه فى ساعته و تاريخه) ، س : مين اللى كلمتك؟؟ ج : بنت عمى و إختى فى الرضاعه.
س : كانت عاوزه إيه؟؟ ج : نعدى ناخدهم معانا علشان جوزها مسافر.
س : طيب و تتكلم معاك ليه؟؟ و علشان إيه ؟؟ و من إمتى ؟؟ و إزاى؟؟ و فين ؟؟ و ليه؟؟؟ و بتخبي عليه ليه؟؟ و قالتلك إيه ؟؟ إنطق ؟؟ قول ؟؟ إتكلم؟؟؟ ما تكذيش؟؟ شكلك هتكذب ؟؟؟ شوفت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ج : لا حول و لا قوة إلا بالله ، إستهدى بالله بقولك أختى فى الرضاعه.
بعد تفكير و حسابات سريعه قررت مراته تلتزم الصمت فى هدنه مؤقته لمده زمنيه محدده هى المده الزمنيه لإنتهاء الفرح أصلها مش هتضيع على نفسها الهدوم و المكياج و الهلمه دى، و حسابه بعدين لما تروح البيت. روحت البيت، و بدأت الخناقه اللى عادة بتكون من طرف واحد بس، لإن الراجل بيبقي يا عيني مخضوض و قاعد فى ركن منكمش على ذاته بيتفرج على فيلم الرعب اللى حاصل قدامه،و النهاية الطبيعيه أنا سيبالك البيت و العيال و ماشيه، يا سيتي يهديكي، لا ، يرضيكي، لا ، طيب علشان خاطرى , لا ، العيال , لا ، جواب نهائي و ناديلى جورج قرداحي يروحنى قصدى حد من أهلى.
روحت و طبعآ هو يا عينى لاص بالعيال التلاته و بعد محاولات و مداولات و مناقشات و شويه تانية هيطلع أمه و مراة عمه من التربه يحلفولها إنهم إخوات فى الرضاعه، تنازلت و تعطفت و تكرمت و وافقت ترجع بشروط .
أولآ، مفيش حاجه إسمها بنت عمك. ثانيآ، مفيش موبايل يلا بقي بالمره. ثالثآ ، قبل ما أخرج من بيت أبويه و أمى تدبح تحت رجلى أربع خرفان (حسبي الله و نعم الوكيل فيكي يا شيخه فاكره نفسك عبله و لا ولادة بنت المستكفي و بتنتقم من إبن زيدون ده كده ذبحتيه هوه و العيال و الخرفان راحوا فى الرجلين ، شوفتوا الدماغ الحريمي اللى جايبنه ورا).
إديناه الفلوس و من الغيظ كنت هقوله يدبحها هيه بدل الأربع خرفان اللى ماتوا هدر علشان غباوة و غيرة أنثي..أنا راضيه ذمتكم و ضميركم سواء كنتوا رجاله أو ستات بالذمه الكلام ده يتسكيت عليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ملحوظة: يا بنات متزعلوش منى أنا نفسي أحيانآ بتجيلى حالات الغباء المستعصيه دى، و علشان كده هديكم العلاج بتاعها أول ما تحسي الدم بيغلى فى عروقك، إستعيذى بالله من الشيطان الرجيم و إبعدى عن أى أدوات حاده و خدي بق مايه معدنيه و متجيش جنب الموبايل أحسن ترتكبي حماقه تندمى عليها و ربنا يسترها معانا.

الثلاثاء، 5 يناير 2010

العقيد المغربي


العقيد المغربي..
تفتكروا الإنسان ممكن يبقي نصاب إزاى؟؟سؤال جديد صح؟؟ عمومآ أنا عندى نظرية فى الموضوع ده . الإنسان بيتولد عنده بذرة النصب كلنا كده و هقولكم إزاى.
فاكرين لما كنا صغيرين و كنا بنعمل عيانيين علشان منروحش المدرسة؟ أو لما كنا بنجرى نشتكى من طفل أو حد ضربنا و نعيط بحرقة مع العلم إننا إحنا اللى بنكون رنيناه علقه و مقطعينه؟؟ فاكرين لما كنا بنأخد اللعب من بعد؟؟ و نضحك على بعض و نأكل الشوكولاتة و البونبونى من ورا بعض؟؟ ده فى نظرى نصب..
يبقى كل واحد فينا بيتولد جواه بذرة نصاب يا إما ينميها و يكبرها و يبقى نصاب محترف أو يتحجج إن الظروف هى اللى خلته نصاب يا إما يحجمها و يخليها مجرد مقالب طفوليه بتنئح على الواحد كل فتره و التانيه.يعنى على رأى سعيد صالح (يا بنتى أنا عندى إستعداد للإنحراف بس مش لآقى اللى يوجهنى) إذن الموضوع هو عملية توجيه صحن الدش قصدى صحن الغش و النصب لا أكثر و لا أقل.
الحكاية مش بس كده حتى أساليب و طرق النصب تطورت بتطور العصر و التكنولوجيا، زمان كان النصاب بيبقى مجرد شحات باين عليه غلبان و هو فى الحقيقة متسول بيشتغل ضمن جماعات منظمة دلوقتى عمليات النصب يقت مبتكره و على كبير و بدون الخوض فى التفاصيل علشان متزهقوش منى و تناموا و تقولوا عنى جاى أنصب عليكم هحكلكم حدوتة العقيد المغربي و النقيب أحمد.
أولآ هعرفكم على عبدالله شخصية لطيفة لشاب صغير فى مقتبل حياته كده حاجه تفرح ما شاء الله عليه. إنسان متدين بإتزان و متعلم و صديق للبيئه يعنى بيستعمل العجله كوسيلة مواصلات (و حكاية البيئه دى فى مصر عجبانى خالص إحنا عاوزين 80مليون زى عبدالله على ما يبنلنا بيئه)، المهم فى يوم كان فى الشارع و فوجئ براجل محترم لابس بدله شيك إبتدى يحكيله حدوتة إبنى العيان فى المستشفى و حالة صعبه و محتاج فلوس و لإن الكريدتكارد (البطاقة الإتمانية) مكسوره و ورهاله طبعآ الراجل صادق فهو مش قادر يسحب يبها فلوس .عبدالله بكل شهامه خرج الفلوس اللى فى جيبه و إداها للراجل اللى وعده إنه هيكلموا فى التليفون و يردهمله فى أقرب فرصه. عرفتوا طبعآ الراجل لا كلمه و لا أى حاجه من ده حصلت.
بعد كام شهر فوجئ عبدالله بالراجل بيمارس نفس النصبه على صديق تانى فى الشارع حاول يتصرف بس معرفش غير إنه ينقذ صاحبه قبل ما يقع فى نفس الفخ. لحد ما فى يوم أراد ربنا يحصل الفيلم التالى:
عبدالله و مجموعه من صحابه خارجين من المسجد و لاقوا الراجل فى الشارع و طبعآ كان عبدالله فاضح الراجا فضيحة ماردونا فى كاس العالم يعنى كلهم إلى حد ما عندهم فكره عن الحدوته.إتلموا على الراجل و فجأة عبدالله شاور على واحد من الشباب و قال: هو دة الراجل النصاب يا فندم هو ده يا نقيب أحمد، و هنا تدخل النقيب أحمد اللى لا كان أحمد و لا كان نقيب و بدأ فى إستجواب الرجل اللى كل ما يحاول يشرح أو يتكلم يزعق فيه سيادة النقيب و يقولوه نزل إيديك. الراجل وضعه بقى مأساة حقيقه و حالته تصعب على الكافر و كل شويه يقولوه النقيب أحمد عارف لو أخدتك القسم صحابي هيعملولى فيك أحلى واجب و الكارثة إن الواجب هيتعمل فى النقيب نفسه اللى إنتحل شخصية ضابط شرطة و هو حتى و لا ضابط إيقاع و لا ضابط نفسه.
إبتدى الراجل يتوتر و هيعيط لدرجة إنه صعب على الكل بما فيهم عبدالله بس رفضة يخرج البطاقة خلاهم مصريين يستمروا فى التمثلية و كلموا واحد صاحبيهم إسمة المغربي كان حلم حياته يبقي ضابط بس الحلم تكسر على صخرة الواقع المرير، طلبوا المغربي اللى كان نايم بيحلم فى السرير بشاكيرا و بدون أى شرح إدوا الراجل التليفون و قالوله كلم العقيد المغربي.
الراجل إنهار و العقيد طبعآ فرصة و جت لحد عنده و قعد يقوله: أنا نايم فى السرير عارف لو وقفت بس ممكن أعمل فيك إيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟(بالزمه ده تهديد عقيد ده تهديد عفريت ) الراجل خرج البطاقة و كل الفلوس اللى فى جيبه اللى ماكفتش التمن اللى نصب بيه على عبدالله . العيال الراجل صعب عليهم و قرروا يدلوا تمن المواصلات و كمان يدوروله على شغل علشان يبطل ينصب على الناس. شوقتوا خيبه أكتر من كده.
الشباب إضطروا ينصبوا على النصاب علشان يجيبوا حق صاحبهم , يعنى الواحد يضطر يعمل نفس الغلطه علشان يرجع حقه بالزمة الكلام ده يتسكيت عليه؟؟؟

السبت، 2 يناير 2010

ألبوم صور


لما فكرت أعمل مدونة و أسميها الكلام ده ما يتسكيتش عليه، كان قصدى إن فى كلام ممكن مايعديش فى حياتنا بدون ما يترك علامه و يحفر أثر نشيله فى ذاكرتنا و قلوبنا سنين طويله و نفضل نحكيه لأى حد جديد بنتعرف عليه.
كلام ممكن يكون بيعرفنا شخصيتنا الحقيقية كلام حلو له طعم السكر و أحيانآ مر علقم و ممكن يكون كلام ملحة زيادة أو دلع و ناقص ملح و ملوش طعم ،الكلام دة كلام ما يتسكيتش عليه.
عدت عليَه فى حياتي أوقات كان نفسي أملك إختراع يخزن الكلمات يجمدها فى ودانى كأنى بأخدلها صورة فتوغرافية . أحفظ الصوت و اللحظة اللى بعيشها و إحساسي بالكلام ده. ممكن تقولولى نصورها فيديو،بس دة مش منطقي . مين فينا ماسك كاميرة فيديو لكل لحظه و ثانيه فى حياته؟ الحل الوحيد إنك تجرى تكتب الكلام و التاريخ فى ورقة . تعلق عليه، و تخزن إحساسك كتابة ، سعيتها كل مرة هتقرا كلامك هتحسه و يمكن تضحك أو تدمع و ممكن تقول إية العبط دة؟ أنا بحاول أعمل معاكم و بيكم ده و علشان إنتوا غاليين عليه، هعلمكم طريقتى فى تخزين الكلام و هندخل سوا ألبوم صور ، ألبوم، صوره كلمات و حروف و لحظات و مشاعر و أحاسيس.
الصوره الأولى: طفله صغيره لابسه هدوم العيد ، فرحانه و متحمسه و هتموت تخرج تعييد على جدتها. صاحب بابها اللطيف جيه الصبحيه و أكل الكحك و عَيد و شرب القهوة و برضه، مفيش فايده .البنت يتجرى على الراجل بعد ما سهت مامتها بتمسك إيده و تقوله: عمى جمال تتن عفون (يعنى شكرآ و عفوآ و أنستنا و شرفتنا و مع السلامة) هاااااااااااه الله يسهل عليك يا عمو جمال و اللهى كنت راجل لطيف و ده نهاية عهدنا بيك.
الصورة التانية: بنت صغيرة برضوه بتجرى على السلم نازلة تشوف أختها الصغيرة اللى وقعت أربع تدوار كاملة و هى راكبه المشايه و بعد ما مامتها أغمى عليها ،الطفله اللى عمرها 3 سنين طالعه شايله أختها السليمة و بتقول: ما ماتتش يا ماما لسه عايشه ما ماتتش.
الصورة الثالثة:بنت عمرها 12 سنة طلب منها تعمل أم لأخوها اللى عمره 5 سنين ، فقررت إنها تألف غنوة تغنيهاله علشان يسكت و ما يعيطش: حمودة يا شاطر، يا رايح على القناطر، تشترى تفاحة ، و تقول للفلاحة ، أنا راجع على بيتى .
الصورة الرابعة: طفل قاعد فى البيت مع أخوة اللى مش باين من الأرض ، و مطالب يعمل أب و أم و أخ لمدة 7 ساعات يوميآ يا ترى عمل إيه؟؟ وقف عند الشباك و فضل يشاورله على كل حاجه و يقوله: إية ده؟؟؟؟؟؟؟ و الدهشة و الحب و الذكريات جمعت بين الأخين .
الصورة الخامسة: أب بيشيل العقاب عن بنته و يقولها: علشان أبوكى ترضي تخزلينى و تكسفينى ،علشان خاطرى أنا ،ذاكرى و إنجحي.
الصورة السادسة: بنت ،كبرت شوية ،بيتقلها إنتى حسن صبى. تبص فى المراية متشوفش غير ملامح بنت .بنت مش بطالة كمان.
الصورة السابعة: مدرسة بتقول لتلميذة شكلك بيعصبنى.كسرت جواها الثقة.
الصورة الثامنة:أستاذ فيزياء،غير مريح .بيغير مصير الأحلام و يخليها كوابيس. باي باي علمي، و ماله الأدبي؟
الصورة التاسعة:سنرجع يومآ إلى حينا و نغرق فى خافقات المني،سنرجع مهما يمر الزمان و تنئا المسافات ما بيننا. إحساس بالوطن المفقود.
الصورة العاشرة:أب فرحان بنجاح إبنه،أنا رقصت النهارده.ست معرفهاش و حضن و أجمل كلمة،أنا فخورة بيكي.شكرآ على الهدايا السماوية دى.
الصورة الحادى عشر: تسلم إيديكي يا بنتى.إية؟؟ تصدق يا عم أنا عمرى ما حد قالى تسلم إيديك.و تجمعنا قعده على الرصيف.
الصورة الثانية عشر:إنتى أجمل بنت شوفتها فى حياتى.و أقربهم لقلبي.لا و علشان تكمل بقى,كلما تضحكين يزيد عمرى عامآ.أنا كده زاد عمرى قرن يا فندم.
الصورة الثالثة عشر:بودى...روعة الطفولة و برائتها تتجسد فى سنجاب صغير.إية ده؟؟؟؟أكل؟؟؟؟؟؟؟ يا ربي خد من عمرى على عمره.
الصورة الرابعه عشر: إنتى اللى ليه و الحتة الجوانيه. دودو و نظرة حنان،ربي يسعدلك قلبك.
الصورة الخامسة عشر: فكى الطرحه علشان أشوف شعرك الحلو.تبصله و هو مش باين من الأرض .تفك الطرحة يحضنها ببراءته و يقولها، تحفة بس متقوليش لحد.
الصورة السادسة عشر: هى مصر عملت إية مع الجزائر؟ محدش يرد عليه،مش عدم إهتمام لا و اللهى بس 4 سنين هيفهم إزاى؟ يجرى و ملامحه كلها جدية.أنا عرفت الحقيقة بس عاوز أقلكم حاجة، مصر مش ممكن تخسر أبدآ.
الصورة السابعة عشر:إنت تؤام روحى. رسالة فى الإنبوكس.
الصورة الثامنة عشر: بصلي عينيك فى عيني.ههههههههه مستحيل نعرف نكذب.
الصورة التاسعة عشر: هنا فى مخ مش تبتب(إسمة شبشب).
الصورة العشرين:أسفة ،الإعتذار قمة الرقي و الجمال .
الصورة الواحدة و العشرين: الله يرضي عليكي مطرح ما وجهك مندار. أجمل دعوة سمعتها فى حياتي.
الصورة الثانية و العشرين:أنا اللى كتبت الكتاب ده . كأنها جمله من تلحين القصبجي حاجة كده زى رق الحبيب.
دول شوية صور و كلام ما يتسكيتش عليهم ، فيهم الحلو و فيهم الرائع و فيهم المؤلم دونوا لحظاتكم ، عيشوها مرة و إتنين و مليون..الكلام الجميل و حتى المؤلم حرام إنه يتسكيت عليه...ده كلام ما يتسكيتش عليه...